zondag 8 februari 2009

Wieltjes

Ik had er genoeg van, ik was het beu om constant te moeten rekenen op de goodwill van mijn collega's om me van en naar het werk te voeren. Ik wilde op mijn eigen benen staan potverdikke! Een auto kopen voor een jaartje, zag ik echter minder goed zitten, ik was eerder te vinden voor leasen. Maar de periode waarover kan geleased worden duurt minstens 24maanden: PROBLEEM! Daarom kwam Rina op het grandioze idee om na mijn vertrek mijn lease over te nemen en dat voor haar zoon (Alan) die tgn dan zijn rijbewijs zal hebben. Nu kwam het er dus alleen maar op aan om een auto te vinden die voldeed aan de eisen van beide partijen. Uit veiligheidsoverwegingen wilde Rina dat we op zoek gingen naar een SUV. Ik echter, mijn parkeerkunsten indachtig, was eerder te vinden voor de compactere auto. Eerst gingen we op bezoek bij Honda, daar viel de CRV wel in de smaak en de vooropgestelde prijsklasse.




Maar om te kunnen vergelijken en kritisch te zijn, gingen we ook even naar de overkant van de straat, alwaar Nissans werden verkocht. De Rogue is zeer vergelijkbaar met de Honda CRV, maar reed veel zachter. De Nissan was dus aan de winnende hand! Maar Alan vond dat we eigenlijk, in tijden van crisis, de Amerikaanse bedrijven moesten steunen en daarom gingen we ook even een kijkje nemen in de Dodge/Chrysler/Jeep garage. Jaja we waren allebei verkocht voor de Jeep Patrol. het leek me wel hip om een jaartje met zo een Amerikaanse bak rond te sjeezen. De ontgoocheling kwam echter de dag erna...de leaseprijs lag VEEL te hoog.




Maar Alan had een NOG veel beter idee...waarom zouden we geen Hummer leasen, dat bleek mogelijk te zijn en de maandelijkse kostprijs lag eigenlijk niet zo hoog. EEN HUMMER! Mensen, wees eens eerlijk....Elke, die zich jaren aan een stuk verplaatst heeft in een Twingo(matic), zou nu met een hummer moeten rijden???? Ik denk het niet! Zo een beest is goed om Irak binnen te vallen en daarenboven, echt milieu vriendelijk kun je ze ook niet noemen. Gelukkig stond Rina aan mijn kant en ja...de blauwe Nissan Rogue heeft het gehaald. Maandagavond hebben we nog een laatste testrit gereden en de beslissing gemaakt en 2 uur later reed ik naar huis in mijn eigenste wagen. Ongelooflijk toch?







Fieuw het was een moeilijke bevalling, maar ik heb het gehaald, nu zijn we volledig vertrokken...Zo dacht ik. Niets was minder waar! Om een autoverzekering te kunnen afsluiten moet je in het bezit zijn van een rijbewijs uit Florida. LAP! Om daaraan te geraken, zo bleek, moest ik mijn rij examen opnieuw afleggen: zowel theoretisch als praktisch. Eerlijk gezegd had ik daar bitter weinig zin in,daarbij met angstzweet terugdenkend aan mijn belgische rij examen. Na een avondje blokken heb ik mijn theoretische test afgelegd, bestaande uit 2 keer 20 vragen. De ene vragenreeks behandelde de verkeersregels in Florida en de andere reeks waren vragen over de verkeersborden. Je moest telkens minstens 15/20 halen. En...ik heb het gehaald :) De praktische test duurde ocharme 10 minuten en was belachelijk gemakkelijk. Ik heb gewoon wat moeten rondrijden op de parking van een supermarkt. Dus ja...ook dat heb ik gehaald, kan ik eindelijk kijken voor de autoverzekering.
Freedom at last!!!

7 opmerkingen:

Unknown zei

Zowel ethische, economische als ecologische overwegingen voor een auto te leasen! Goeie keuze, lijkt het. Voorzichtig zijn, Elke!

Floris zei

Mooi mooi. Aangezien ikzelf echter bezig ben een afweging te maken tussen auto-aanschaf en openbaar vervoer, een vraagje: hoe (on)mogelijk is het eigenlijk in de Steets om te pendelen met het openbaar vervoer?

Elke zei

Totaal onmogelijk! het openbaar vervoer trekt hier op niets! er liggen spoorwegen, maar een trein heb ik nog niet zien passeren. Een auto was dus een pure noodzaak!

juf Kimmy zei

Tziet er een goe autootje uit maar niets boven onze rode beetle! Haha, kzag Alan (not) daarin al rondrijden!
Hilarisch zicht zou dat zijn maar dan zou hij niet zoveel noten meer op zijn zang hebben of hoe zeggen ze dat ook alweer.

Elke zei

Ik heb ervoor gepleit hoor, voor een rode beetle...maar het mocht niet zijn :)

Kristof Vandoorne zei

Een Amerikaan heeft me ooit verteld dat de kerntaak van de Amerikaanse spoorwegen bij het vrachtvervoer ligt. Passagiers komen op de tweede plaats. Een beetje het omgekeerde van België dus, al zou je het niet altijd zeggen als je de reizigers bezig hoort.

Het openbaar vervoer in New York was echter best te pruimen.

Elke zei

In NY met de auto rondsjeezen, dat is zeer zwaar af te raden, je geraakt NERGENS!