dinsdag 5 mei 2009

Crazy......about sports


Als je van mening bent dat in België veel te veel aandacht (en geld) besteed wordt aan sport, dan verhuis je best niet naar de States. Hier zijn ze sportGEK en kan je nergens meepraten als je er niet van op de hoogte bent. Eerst was er de hyperpopulaire Superbowl en nu zijn de play offs van de NBA aan de gang. Na de competitie werden alle teams in twee groepen verdeeld (the eastern and western conferences). De eerste 8 van iedere conference gaan door naar de play offs. In de eerste ronde, neemt de eerste van iedere conference het op tgn de achtste, van diezelfde conference; de tweede neemt het op tgn de zevende enzoverder. Maar het duel wordt niet adhv één wedstrijd beslecht, nee hoor, het team met 4 gewonnen matchen, gaat door naar de volgende ronde; het andere team, ligt eruit. Zo zie je maar...zoiets kan heel lang aanslepen. Maar de wedstrijden volgen elkaar aan een speedtempo op (een team moet gemiddeld 3 keer per week spelen). Ondertussen zitten we reeds aan de tweede ronde. Om het schema te bekijken, surf naar: http://www.nba.com/playoffs2009/series/
Ikzelf was reeds twee maal gaan supporteren voor de Miami Heats, maar een play - off wedstrijd bijwonen...jawadde dat is nog iets anders. Dat kon ik aan de lijve ondervinden tijdens de wedstrijd: Magic Orlando - Philadelphia76ers. De sfeer was outstanding, bij de ingang kregen we van die irriterende lawaai makers, en iedereen was gekleed in de Magic Orlando kleuren, blauw en wit....behalve ik....ik had een groen topje aan (how could I know nietwaar). Gelukkig was er voor iedereen een witte of blauwe oversized tshirt voorzien. Het was een superspannende match, met heel veel sfeer: Magic Orlando verloor met ocharme 2 puntjes.




Mijn tweede play-off ervaring ging door in de, voor mij reeds vertrouwde, American Airlines Arena. Bij wijze van moeder- en vaderdag cadeau heb ik mijn ouders (die vorige week op bezoek waren, maar meer daarover in mijn volgende blogbericht) getrakteerd op een NBA wedstrijd. En ze waren aangenaam verrast. De wedstrijd zelf was echter van minder niveau (ofwel ben ik reeds rotverwend); de Heats hebben de volgende ronde niet gehaald...helaas!



Ondertussen is ook de MVP verkozen. MVP staat voor Most Valuable Player. And the winner is James LeBron, het wonderkind van Cleveland. Dwayne Wade, die zorgt voor het mooie weer bij de Heats, is derde geworden: http://www.sporza.be/cm/sporza/zaal/basketbal/090504_NBA_James_MVP



http://picasaweb.google.com/Elke.Debie/PlayOffs?feat=directlink



4 opmerkingen:

Kristof Vandoorne zei

Amerikanen sportgek. Ik herinner me dat Noam Chomsky daar ooit over klaagde dat het jammer was dat Amerikanen niet een beetje van hun energie, die ze in sport steken, stopten in het verkrijgen van wat meer politiek inzicht. Ie vond dus niet dat Amerikanen dom of kortzichtig waren, gewoon dat ze hun aandacht wat teveel focusten op het verkeerde.
Niet dat wij nu zoveel beter zijn :)

Kristof Vandoorne zei

Maar dan is het daar toch een beetje jouw droomland, Elke ;)

Elke zei

Jaja ik kan me best wel vinden, in het land van de sport.
Alleen spijtig dat voetbal (aka soccer) en wielrennen hier totaal niet populair zijn....

Kristof Vandoorne zei

ander en beter? ;)