vrijdag 14 november 2008

Elke bij de Amerikaanse dokter

Aangezien mijn hoest van de voorbije weken nog steeds niet verdwenen was en eigenlijk alleen maar erger werd (mijn longinhoud leek wel met de helft verminderd te zijn) en na bijna alle mogelijke siroopjes en tabletten (op aanraden) uitgeprobeerd te hebben, besliste Elke toch maar eens een dokter op te zoeken. Jaja en dat zonder verzekering (er wordt aangewerkt). Van living on the edge gesproken! Julie, één van mijn collega's, was zo vriendelijk mij te vergezellen en bracht me naar haar dokter. Het verdict was Bronchitis! :s
Een nieuwe patiënt moet zowiezo $150 betalen (om ingeschreven te geraken en zo). Aangezien mijn luchtpijp zodanig vernauwd was, kreeg ik ook een behandeling met een soort medicijn dat ik moest inhaleren. Dit bleek me achteraf $70 extra te kosten. Maw 1 doktersbezoek kostte me in totaal $220: Hupla!!! Julie vertelde me dat verzekerden per visite toch ongeveer $50 zelf moeten betalen, wat nog steeds duur is, niet?
Maar toen moesten we nog naar de apotheker om mijn medicijnen. Ook dat bleek niet zo evident te zijn. De apotheek bevond zich achteraan in een soort kruidvatachtige winkel (Wallgreen). Ik dacht laat ik eerst even prijs vragen voor alle medicijnen, dan even achterover vallen van de prijs om uiteindelijk toch maar het hele zootje te kopen. De apotheker (een stagiair ocharme) vertelde me dat hij de voorschriften daarvoor eerst moest verwerken en dat het wel 25 minuten kon duren! Oh my God, 25 minuten voor gewoon de prijs op te vragen? Ik werd een beetje kwaad, want ik snapte er toch maar geen snars van en zei (geërgerd): you know what just give me the medicines! De stagiair keek nogal verschrikt en dacht waarschijnlijk: A drugaddict, press the alarmbutton!!! Gelukkig kwam Julie net op tijd ter hulp; ze legde me uit dat ik eerst moet geregistreerd zijn in hun systeem en dan pas de medicijnen kon verkrijgen. Ach zoooooooo, zeg dat dan!!! Nu ja, ik denk dat ik zowat 45 minuten heb moeten wachten om daarna nog eens $150 extra te betalen.
Geef toe: toch een dure bedoening! Ik denk dat we oprecht mogen stellen dat het belgische syteem VELE beter is.
Volgende week wil de dokter mij opnieuw zien ($70), maar ik zweer het....als ik tgn dan niet volledig in orde ben...wel...dan sleep ik haar voor de rechter! :)

3 opmerkingen:

Greetje zei

Ai ai ai meissie toch! Nu al ziekjes! Verzorg je maar goed, en tis idd een duur gebeuren, maar je gezondheid is toch belangrijk e! En ik zie dat als deel van de buitenland-ervaring. Die is niet compleet zonder doktersbezoek, after all, een mens moet toch alles kunnen vergelijken he.. Je had misschien wel iets langer kunnen wachten, maar soit, je doet alles graag meteen e! :)

Hier nog 2 weken te gaan en tijdens de laatste week heb ik een safari gepland van 4 dagen: Maasai Mara en Lake Nakuru. Spannend!

Get well soon! En oh ja: mochten de medicijnen niet (snel) genoeg werken, misschien een giraf zoeken en een kusje vragen? ;)

Dikke zoen,

me
x

Kristof Vandoorne zei

Misschien toch maar even wachten om met de auto te rijden daar tot je iets van verzekering hebt.
Kwestie dat je zelf niet moet opdraaien voor de ziekenhuiskosten van een ander als je hem het ziekenhuis zou inrijden ;)

Geraldthegreatest zei

Jaja, Elke in dokterland. Gelukkig is het 'maar' een 'bronsjiete' en staat de dollar niet zo hoog.:-)
Goe verzorgen, vele werken en nog meer uitgaan. En goeie raad van paysan Gerard, net terug uit Chillotland.Natte boel daar. Waar zijn de zomers van weleer en de zonnige herfstmaanden?
Leuk om je avonturen te lezen en te bekijken. Je maakt me alleen maar nieuwsgieriger! Da bezoekje wordt alleen maar zekerder! Hou je goe en taai, zoals het een Debie betaamd. Tot later, geniet en besef het als je geniet!groeten uit Roeselare. + ne kus uiteraard